آداب میهمانی رفتن
نوشته شده توسط : محمدرضا

 

 

 

 

برادران، خواهران و همشهریان بزرگوار، سلام علیکم:

هر گاه در رفتار مسلمانان نواقص یا رفتار نابهنجاری بروز می‌کرده خداوند به صورت وحی به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) اطلاع می‌داد و مسلمانان موظف می‌شدند آن عیوب را مرتفع نمایند و چه بسا این دستورات به صورت احکام واجب درآمده که عدول از آن مستوجب عذاب الهی و خشم خداوند است. دستورات فوق در اسلام بسیار فراوان‌اند که انشاءا000 به تدریج در پیام‌های بعدی به اطلاع خواهد رسید.

بسیاری از کردارهای ما انسانها مایه رنج و گرفتاری و زحمت دیگران و خودمان است؛ خداوند آنها را گوشزد نموده و لازم است در آن تجدید نظر کنیم و طبق نظر خداوند عمل کنیم خداوندی که خیر و صلاح دنیا و آخرت ما را طالب است مثلاً در آداب معاشرت و میهمانی رفتن یا میهمانی دادن خداوند دستوراتی داده است که رعایت آنها موجب سعادت دنیا و آخرت مؤمنان است. خداوند در سورۀ احزاب آیه 53 معضلات رفتاری میهمان را بیان فرموده بنحوی که دستور داده است بدون دعوت به منزل کسی برای صرف غذا وارد نشوید ولی با دعوت و اجازه صاحب خانه نه تنها مانعی ندارد بلکه مایه خیر و برکت است و سعی کنید هنگام ورود بر صاحب خانه سلام نمایید و میهمان نباید زودتر از موعد صرف غذا وارد خانه میزبان شود و از همه مهمتر اینکه بعد از صرف غذا در اولین فرصت ممکن آن خانه را ترک نماید نه اینکه کنگر خورده و لنگر بیاندازد و تازه باب صحبت باز کند که این موجب آزردگی صاحب خانه است (مگر اینکه صاحب خانه این شرایط را از شما بخواهد که ایرادی ندارد) و در صورتی که قرار است میهمان چند روزی در خانه میزبان بماند رعایت نکاتی چون چشم نگهداشتن، رعایت حریم و شئونات اسلامی، شکم نگه داشتن و گوش فرادادن و عمل به دستورات صاحب خانه لازم است. سعی کنید محل نشستن یا خوابیدن بتوسط صاحب خانه تعیین شود زیرا او شرایط زندگی اش را بهتر از شما می‌داند.

در روایات اسلامی آمده که کسب اجازه مؤدبانه حتی برای ورود به منزل پدر یا مادر یا فرزند هم توصیه شده است. شخصی از رسول خدا (ص) پرسید مادری دارم که تنها و بی‌کس است آیا می‌توانم بدون اجازه وارد خانه‌اش شوم؟ فرمود: آیا دوست داری مادرت را لخت و عریان ببینی؟ گفت: نه فرمود: پس اول اجازه بگیر و سلام کن و اگر اجازه داد وارد شو. پیامبر بزرگوار اسلام (ص) وقتی می‌خواست به منزل دخترش حضرت زهرا (س) وارد شود پشت درب منزل می‌ایستاد و سلام می‌داد در صورتی که دخترش به او اذن ورود می‌داد وارد می‌شد. در بعضی از روایات است که باید 3بار با فاصله سلام کرد تا صاحب خانه با سلام اول بشنود و با سلام دوم آماده شود و شرایط ورود میهمان را فراهم نماید و با سلام سوم اگر خواست اجازه بدهد.

خداوند در سورۀ نور آیه 28 دستوری ظریف می‌دهد که اگر در حال واردشدن به منزل کسی بودید و به شما گفتند برگردید بیدرنگ باید عقب گرد نمایید که این به پاکدامنی و پاکی دل شما و تقوا نزدیکتر است و مؤمن واقعی نباید با این دستور ناراحت شود و نباید تازه حس کنجکاوی او گُل کند و بخواهد از لای درب یا گوش ایستادن بفهمد که در این خانه چه خبر است و می‌فرماید: ای بندگان من بدانید که من حرکات و نیات شما را می‌دانم پس به خودتان ظلم نکنید اگر واقعاً ایمان دارید.

خداوند در سورۀ مجادله آیه 11 در باب آداب مجلس نشینی نکات حساس را اشاره فرموده به نحوی که رعایت دقیق این احکام باعث تقویت رابطه اخوت و همدلی مؤمنان با یکدیگر و احترام و اکرام مقام مؤمن می‌شود در دستوری به مؤمنان می‌فرماید: هر گاه در مجلسی نشسته‌اید و برادر دینی شما وارد شد برای او جا باز کنید و او را محترم شمارید و اگر گفتند از جای خود برخیزید که جا باز شود اطاعت نمایید. هر کس احکام خدا را اطاعت کند خداوند مقام و منزلتش را در دو جهان رفیع می‌گرداند و خداوند به آنچه در ذهن و دل دارید آگاهست.

باز خداوند در سورۀ مجادله آیه 10 به امری که بسیار زشت و سوءظن‌آور است و راه نفوذ شیطان به قافله مسلمانان است اشاره کرده و مسلمانان را از آن نهی فرموده و آن، نجوی یا درگوشی صحبت‌کردن در مجلس است.

رسول خدا(ص) فرمودند: وقتی در مجلسی 3 نفر نشسته‌اید دو نفر با هم نجوی یا درگوشی صحبت نکنید که این مایۀ سوءظن و غمگین شدن نفر سوم می‌شود. این امر عامل بسیاری از دشمنی‌ها و کینه‌ها و قطع صله‌رحم‌های مسلمانان در طول تاریخ بوده است و تنها کسی که در این بین به اهدافش رسید شیطان جن و انس بود که هدفش جز غمگین و پریشان ساختن مؤمن چیز دیگری نبوده است.

بر محمد و آل محمد صلوات

منابع: (قرآن)

-         سورۀ احزاب آیه 53

-         سورۀ نور آیات 27 و 28

-         سورۀ مجادله آیات 9، 10، 11

-         سورۀ اعراف آیه 31

-         تفسیر نمونه

 





:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 87
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: